PRAHA – Firmy, zejména z průmyslových oborů, si stále více stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků, kvůli kterému musí brzdit často slibně se rozvíjející výrobu svých produktů. Ani při hledání adeptů na řídící pozice situace jejich manažerů nebývá o moc lehčí – nedostatek vhodných adeptů na místa manažerů pociťují dvě třetiny respondentů (65 %) ankety mezi finalisty loňského 22. ročníku prestižní soutěže MANAŽER ROKU. Nové tváře do managementu společností proto nejraději nacházejí přímo v řadách svých zaměstnanců.
„Manažery si zajišťujeme vlastní výchovou – výběrem schopných kolegů a jejich povyšováním do manažerských funkcí,“ uvedl předseda představenstva plzeňského výrobního družstva Obzor Zdeněk Sobota. Výchovou vlastních pracovníků, kteří při tom procházejí celým výrobním procesem firmy, si připravují své následovníky také ve společnostech RCD Radiokomunikace spol. s. r. o, jak řekl její generální ředitel Tomáš Ditrt, či oděvní družstvo Moděva z Konic, což potvrdil jeho předseda Leo Doseděl. Podobně situaci řeší společnost FOR G z Ústeckého kraje. „Je to vlastní dlouhý proces interní výchovy. Pracovníci s vysokoškolskou kvalifikací technického zaměření regionálně v kraji prostě nejsou,“ uvedl jednatel společnosti FOR G Miroslav Vrátný.
Moderních metod výběru nových manažerů využívají například ve firmě AAA AUTO International a.s., která obchoduje s ojetými automobil. „Kromě výchovy vlastních zaměstnanců prostřednictvím tréninkového oddělení, které pečuje o jejich růst, hledáme nové manažery pomocí výběrových řízení v rámci assessment center ve všech zemích, kde společnost působí,“ uvedla její generální ředitelka Karolína Topolová.
Špičkoví manažeři přitom připomínají, že u nových zaměstnanců nestačí hodnotit jen jejich odbornost, ale také osobnostní předpoklady a motivaci. Kromě finančního ohodnocení nováčky do managementu firem lákají na různé benefity – služební automobil, telefon, počítač, to vše ke služebnímu i soukromému využití.
Oslovení manažeři se shodují na názoru, že klíčové je udržet si kvalitní zaměstnance ze svého týmu a dát jim šanci k osobnímu rozvoji. Dlouholeté zkušenosti, odbornou specializaci a loajalitu totiž podle jejich zkušeností nelze nahradit.
Další informace o šetření mezi manažery lze najít na webových stránkách soutěže www.manazerroku.cz, kde jsou uvedeny jak zprávy ze setkávání manažerů, tak i informace o samotné soutěži a o možnosti, jak se do ní zapojit.
Vyhlašovateli soutěže jsou Svaz průmyslu a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Česká manažerská asociace. Jejím posláním je upozornit na nejschopnější manažerské osobnosti v ČR, ale také navzájem předávat zkušenosti, názory, náměty, které kultivují podnikatelské prostředí či pomáhají nalézat cesty k lepší komunikaci mezi soukromým a státním sektorem i pečovat o etiku v manažerské práci.
Zdroj: SPCD
(-jh-)